پنجشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ |۱ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 5, 2024
سینمای ایران

به بهانه توسعه فعالیت ها و احیاناً رشد کمی برخی امور نباید چشم خود را بر روی واقعیت ها بست به ویژه از جنس امور کیفی و این که اثربخشی فعالیت ها چقدر ناظر به مباحث تحول گرایانه مرتبط با سبک زندگی ایرانی و اسلامی بوده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی اخیراً در یک جلسه ای که اهالی سینما نیز در آن حضور داشتند، با بیان اینکه از سال ۱۴۰۰ تاکنون دوران پر فراز و نشیبی را در عرصه سینما طی کرده ایم، تصریح کرد: "متأسفانه، حافظه تاریخی بسیاری از ما ضعیف است و عده‌ای فراموش کرده‌اند که در این سه سال شاهد چه اتفاق‌ها و بحران‌هایی بوده‌ایم. اتفاقاتی که اغلب بیرون از متن سینما تحمیل شده بود. در عین حال، به‌رغم همه مشکلات، کاستی‌ها و چالش‌های این مقطع، سینمای ایران دوران «پررونق، پراشتغال و پرتولیدی» را پشت سر گذاشته است. "

آنچه پس از این جملات معاون وزیر ارشاد می توان مورد توجه قرار داد و بدان پرداخت این که تلاش مدیران فرهنگی و سینمایی دولت سیزدهم در سال های اخیر در زمینه تقویت و توسعه زیرساخت های عرصه فرهنگ و هنر قابل تقدیر است به خصوص این که چنین رویکرد و تلاشی به رونق فعالیت های هنری و رسانه ای و اشتغالزایی در این زمینه انجامیده اما روی سخن اینجاست است که به بهانه توسعه فعالیت ها و احیاناً رشد کمی برخی امور نباید چشم خود را بر روی واقعیت ها بست به ویژه از جنس امور کیفی و این که اثربخشی فعالیت ها چقدر ناظر به مباحث تحول گرایانه مرتبط با سبک زندگی ایرانی و اسلامی بوده است.

صدالبته که یکی از هنرهای تأثیرگذار و بسیار مهم در عصر مدرن، سینماست که ورای مباحث فرمی باید به بحث محتوای آثار سینمایی یا همان هنر هفتم توجه ویژه ای نمود و در این زمینه همچنان نیاز به کار جدی در داخل کشور احساس می شود

بر این اساس باید گفت ای کاش مدیران سینمایی کشور توضیح دهند که برای ترویج و بسط هنرمندانه مفاهیم دینی و انقلابی در بستر سینما چه تلاش هایی کرده اند و گرنه کسی منکر زحمات آن ها در توسعه زیرساخت ها نیست؛ البته همین زیرساخت ها اگر نتواند ما را به هدف برساند خودش چه بسا زمینه ساز تحقق ضدهدف های بسیاری باشد.

البته در خصوص همین زیرساخت ها نیز نباید از یاد ببریم که در حال حاضر بخش قابل توجهی از میزان فروش سینماهای کشور برای تهران و چند کلانشهر همچون اصفهان و شیراز و مشهد است و مابقی شهرها یا فاقد سالن سینما هستند و یا اصلاً سینماهای شان مخاطبی ندارد.

رشد سینمای کمدی در سال های اخیر در حالی حاصل شده که توجه به انواع ژانرهای سینمایی هنوز به شکل جدی صورت نمی گیرد و به همین خاطر است که برخی سینماگران معتقدند ضعف مدیریت در این عرصه باعث شده تا یک بُعد از سینما رشد یافته و ابعاد دیگر چنین رشدی را شاهد نباشند.

در این باره البته باید به سخنان موافق و مخالف گوش داد اما واقعیت این است که ما در عرصه سینما هنوز نتوانسته ایم به آن جایگاهی که از یک کشور مسلمان و انقلابی انتظار می رود، دست یابیم و دیگر سخن این که چنین نقدهایی به معنای نادیده گرفتن تلاش ها و زحمات مدیران دولت سیزدهم در وادی هنر و سینما نبوده و نیست.

سید محمدمهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha